זכויות הילד ע"פ קורצ'אק

1. זכות הילד לכבוד - זכות הילד לכבוד, לאמון, למרחב, לסבלנות, לאורך רוח, להבנה תוך העשרת עולמו ודמיונו.
קורצ'אק מפתח שיטת חינוך פרוגרסיבית שבמרכזה הילד ולא התוכן הנלמד ולא רצונות המבוגר אלא התחשבות בצרכיו הרגשיים הרוחניים והפיזיים של הילד.
"כבוד לסודות ולטלטלות של עבודת הגדילה הקשה.כבוד לשעה החולפת,
ליום הזה. איך יידע מחר אם היום לא מניחים לו לחיות חיים מודעים ואחראיים?
לא לרמוס, לא להתעמר, לא לשעבד ליום המחר, לא לכבות, לא למהר, לא להאיץ.
כבוד לכל רגע לעצמו, כי יחלוף ולעולם לא יחזור.....
בואו ונרשה ללגום בחדווה את שמחת הבוקר ולתת אמון; דווקא כך רוצה הילד.
לא חבל לו על הזמן לספר סיפור – בדים, לשוחח עם ככלב, לתפוס כדור, להתבונן במדויק בתמונה, להעתיק אות, והכול ברוח טובה. והצדק איתו."

[יאנוש קורצ'אק ,איך לאהוב ילדים,האגודה ע"ש יאנוש קורצ'אק בישראל,ת"א 1996 עמוד 367.]

2. לילד שמורה זכות ההכרעה העצמית לגבי עצמו - הילד בעל שיקול דעת עצמאי,
 בעל יכולת לקבל החלטות עצמאיות, הילד הוא אדם, הילדות היא חלק מהותי ומרכזי מהחיים עצמם, לילד הזכות להכרעה עצמית על חייו וגורלו ולכן עליו לקחת על כל ההחלטות הנוגעות לחייו.
"לא נעים כאשר על המלך לחמוק בסתר מן הארמון כפושע. גרוע פי כמה אם הוא מקדים את יציאתו בגיחה לא פחות סודית לחדר האוכל, שם נעלמים בבת אחת בקבוק קוניאק,
קופסת קוויאר ונתח גדול של אילתית.....מתיא נתקף בחמת זעם. שוב רימוהו השרים..האם הוא, המלך מתיא, הינו מלך אך ורק כדי ללמוד דקדוק,
וכדי לתת במתנה לילדות בובות גדולות עד התקרה? לא, אם כך חושבים השרים הם אינם מכירים את מתיא.."

[יאנוש קורצ'אק המלך מתיא הראשון א' כתר,ירושלים 1979 ,עמודים 35-36.]

3 . חברת הילדים מחנכת את עצמה - שילוב הבוגרים והילדים, המחנכים והחניכים,
אורח–החיים, הנוהל והארגון של החיים.
הילדים עצמם שותפים פעילים בניהול החיים במוסד.
המבוגר מבטיח שמחת חיים לילד ונמנע מלהשתמש בסמכות כפייתית
שאין הילדים מבינים אותה.
המבוגר אינו מתערב על מנת להשליט את עולמו אלא מסייע לילדים להבין את עולמם,
להיות חופשיים וכנים עם עצמם תוך הסתייעות בתקנות מפורטות וברורות. 
"...ביום השני נתנו לי אפוטרופסית, ילדה נהדרת. היא ניסתה להסביר לי מה אני עושה פה.
מה ילמדו אותי. בקיצור – הכל. היו כל מיני דברים שלא רציתי לספר לסטפה או לדוקטור
אלא רק לאפוטרופסית."

[עיונים במורשתו של קורצ'אק,אוניברסיטת חיפה,תשמ"ז עמודים 86-87.]


הגיבו בפייסבוק